De digitale patientjournaler, der skulle fremskynde behandlingen for alvorligt syge patienter og lette arbejdet for ambulanceredderne, virker ikke.
Så enkelt er budskabet fra tillidsrepræsentanten for redderne i Københavns Brandvæsen Kristian Stefansen.
”Idéen er god, men PPJ’en (Præhospitale Patient Journal, red.) virker ikke i praksis endnu. Systemet er alt for langsomt, og oplysningerne, som vi taster ind, når ikke frem til sygehuspersonalet,” siger han til Fagbladet FOA.
Overleveringen er forringet
Tillidsmanden fortæller blandt andet, at sygehuspersonalet ikke altid har mulighed for at se de oplysninger, ambulancefolkene sender via tavlecomputeren.
Kun én person kan nemlig være logget ind ad gangen, og det kan betyde, at oplysninger om, at der er en alvorligt syg patient på vej, måske ikke når frem til rette sygeplejerske. Derfor sker overleveringen ofte mundtligt, forklarer Kristian Stefansen.
”Ofte må vi overlevere mundtligt, og så må sygeplejerskerne skrive patientoplysningerne ned på en serviet, eller hvad de lige har ved hånden. Vi er sat 30 år tilbage med det nye system,” tilføjer redderen.
Mere positive
Hos Frederiksberg Brand er personalet mere positivt stemt over for tavlecomputerne.
Der er dog en vis risiko ved det nye system, erkender ambulanceredder og tillidsmand Dennis Christensen.
”Faren er, at systemet stjæler tid fra patienten. For eksempel bliver vi bedt om at tage stilling til, om patientens id-bevis er ægte. Men først efter, at vi har tastet personens cpr-nummer ind. Hvis vi troede, at beviset var falsk, ville vi nok ikke have brugt tid på at indtaste cpr-nummeret,” ræsonnerer han.
Udbredes til hele landet
I København og på Frederiksberg har de digitale journaler været i brug siden marts. Senest til september skal alle ambulancer i hele landet være udstyret med en tavlecomputer.
Meningen er, at redderne med en enkelt indtastning kan give skadestuen besked om, at en såkaldt ’rød’ patient er på vej. Altså en patient, der kræver akut behandling. Men indtil videre dobbelttjekker redderne, at skadestuen har fået beskeden ved en telefonopringning.
Tavlecomputerne erstatter i øvrigt papirjournalerne, der blev udfyldt i hånden med gammeldags gennemslagspapir i tre eksemplarer.
Kan ikke genkende kritikken
Hos Danske Regioner medgiver styregruppeformand for det tværregionale PPJ-projekt Claus Kofoed, at PPJ-systemet fortsat ikke er koblet op til sygehusenes system, men det udgør ikke noget problem, mener han.
”Alle i akutmodtagelsen har adgang til web-udgaven af PPJ, hvor de kan følge den enkelte patient. Hvad angår registreringen af, om id-beviset er ægte eller ej, er det ikke noget, der tager længere tid, end hvis det foregik på skrift,” siger han.
Ifølge hans tilbagemeldinger er PPJ blevet godt modtaget af personalet i ambulancerne og på akutmodtagelsen.
”Lanceringen af et stort og kompleks it-system vil altid indeholde en vis tilvænningstid og tilretninger. Vi kan dog ikke på nogen måde genkende de nævnte forhold som et generelt problem,” tilføjer han.